De stillevens die hier getoond worden, zijn qua onderwerp heel traditioneel; al sinds de zestiende eeuw worden dode dieren afgebeeld op schilderijen. Letterlijk ‘nature morte’ dus. Vaak verwijst de overvloed aan voedsel waar het wild, de vissen en het gevogelte deel van uitmaken naar de tijdelijkheid van het aardse bestaan in al haar rijkdom. Al het menselijk streven is immers ijdelheid!
Het zou de moeite waard zijn om een aantal goede stillevens uit de kunstgeschiedenis chronologisch op een rijtje te zetten en nauwgezet te kijken naar hoe de manier van schilderen geleidelijk verandert. Al in de achttiende eeuw werden stillevens heel wat losser geschilderd. Bij de Franse schilder Chardin bijvoorbeeld, zie je de verfstreek al meer op de voorgrond treden. En de appels op de schilderijen van zijn negentiende eeuwse landgenoot Cézanne doen zelfs geen enkele moeite meer om de vogels te lokken. De manier waarop ze geschilderd zijn, is belangrijker geworden dan het onderwerp.
In de details van de stillevens op deze tentoonstelling zien we daar vele voorbeelden van
Vaalgele en beige verf die met een breed penseel dun is opgebracht in lichte, bijna transparante kleuren.
Grijze verf die met een borstelige penseel is getamponneerd in een donkerblauw en paarse natte onderlaag.
Droge verf die met een snelle streek het penseel tot het laatste haartje zijn kleur laat verliezen, direct op de grondering.
Vette klodders verf die in een paar contrasterrende kleuren plat uitgestreken en deels weer weggeschraapt zijn.
En als laatste afwerking hier en daar een met een dunne penseel aangebrachte langgerekte dikke roodbruine bloeddruppel.
Toen een os in het atelier van Soutine na een paar dagen begon te stinken en het vlees begon te verkleuren, besprenkelde hij het karkas nog een aantal keren met vers bloed om door te kunnen gaan met schilderen. Totdat de buren de politie inschakelden om het rottende kadaver te verwijderen.
De verf op deze bijna honderdjarige doeken is op sommige plekken al aan het craqueleren. Niet alleen bloed, maar ook verf stolt immers. De kleine barsten onderstrepen de tijdelijkheid van al dit geschilderde vlees. Zo dragen ze bij aan het stille spektakel van deze morsdode zinderende stillevens.
(voor meer informatie zie: https://thejewishmuseum.org/exhibitions/chaim-soutine-flesh)